• یکی از منابع مهم ما، توجه ماست.
  • منابع ما (مثل زمان، پول، فکر و هر چه که داریم) عملا جایی صرف می‌شود که توجه ما می‌گوید.
  • برای مثال وقتی توجه ما روی خرید ماشین است، به طور طبیعی به موضوعات دیگر، مثل شراکت برای کسب وکار، کمتر توجه می کنیم یا حتی اصلا توجه نمی‌کنیم.
  • حالا وقتی به امور بسیار پراکنده می پردازیم، و در واقع به امور پراکنده توجه داریم، به تبع این پراکندگی توجه، منابع ما خورد می شود. و سرعت ما برای رسیدن به چشم اندازمان را کم می‌کند.
  • در نحوه‌ی مصرف توجه خود، باید بیشتر از نحوه‌ی مصرف منابع دیگر خود (مثل پول و وقت و تلاش) دقت کنیم.
  • باید توجه خود را مدیریت کنیم.

 یک راه کنترل

  • هر موقع توجه ما به سراغ موضوع جدیدی می رود، تأمل کنیم و از خودمان سؤال کنیم که آیا این توجه و تبعاتش در جهت رسیدن ما به اهداف و چشم انداز ما هست یا نه. اگر نیست توجه خود را از این موضوع برداریم و عملا وارد آن نشویم.
  • راه ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما اجرای آن چندان ساده نیست.
    • چون موارد بسیار زیاد است؛
    • چون موارد متعددی پیش می‌آید که تمایلات، توجه ما را به سوی خود می‌کشد (یاد فیلم ذهن زیبا افتادم).
    • مثل پیامک‌هایی که در یک روز دریافت می کنیم.
  • آدم زرنگ کسی است که بتواند چشم از آرمان یا چشم اندازش و اهداف بزرگش برندارد، و هر اقدام او انشاالله به نوعی در جهت رسیدن به آن باشد.
  • پیشنهاد می‌کنم مطالب مربوط به مدیریت توجه، کار آقای محمدرضا شعبانعلی را ببینید.
  • پیشنهاد می کنم کتاب کار عمیق، نوشته کال نیوپورت، ترجمه آقای مهندس ابراهیم نقیب زاده مشایخ (نشر انجمن انفورماتیک ایران و اقتصاد فردا، 1397) را ببینید(https://www.bibalan.com/?p=2312).

پرسش: چرا مدیریت توجه، مهمتر از مدیریت منابع دیگر، مثل پول و زمان، است؟

آیا متوجه توجه خود هستیم؟